17.10.2016

Me Naiset: Onko sinullakin seksiselkä? Kivulla yllättävät vaikutukset

Aiheet: Niskakipu, Päänsärky & Migreeni, Selkäkipu

Alla haastattelu Me Naiset -lehteen seksiselästä. Linkki alkuperäiseen versioon tekstin lopussa.

—-

Selän hyvinvoinnin ammattilainen kertoo, mitkä asennot sopivat parhaiten selkäkipuiselle.

Selkäkivut hankaloittavat aina arkea, ja vaikeudet voivat näkyä myös seksielämässä. Joku välttelee kaikkea läheisyyttä, joku toinen pelkää yllättäviä kipuja tai asentoja.

Vaikka selkäsäryt vaivaisivat, seksiä ei tarvitse lopettaa kokonaan. Näin sanoo kiropraktiikan maisteri, kiropraktikko (BChirSc, MChiro) Juho Hynninen Kampin kiropraktiikasta.

Asennon valinnassa on Hynnisen mukaan syytä olla kuitenkin tarkkana, jotta selkä ei kipeytyisi entisestään. Kysyimme häneltä parhaat vinkit, joilla seksistä nauttiminen onnistuu silloinkin, kun selän vaivat hankaloittavat elämään.

1. Millaisia vaikutuksia selkäkivulla voi olla seksuaalisuuteen?

– Selkäkivun vaikutukset seksuaalisuuteen ovat suurilta osin psykologisia. Intiimien hetkien karttaminen kivun välttämisen toivossa voi olla stressaavaa niin kivusta kärsivälle kuin hänen kumppanilleen. Aiheesta voi olla kiusallista keskustella puolison kanssa, koska ongelman vähättely pelottaa. Tilanne saattaa hiertää parisuhdetta ja kantautua jännitteenä myös petipuuhien ulkopuolelle. Pitkään jatkunut selkäkipu voi aiheuttaa niin ikään masentuneisuutta, joka itsessään vaikuttaa seksihaluihin.

Suosittelemme! Selkä jumissa töiden jälkeen? Tämä pikajumppa ehkäisee kipua ennalta

2. Miten selkäkipu voi vaikuttaa sänkypuuhiin?

– Kivuttoman puolison on usein hankala ymmärtää kivusta kärsivän tilannetta, joka on helppo ymmärtää väärin  ja tulkita haluttomuutena läheisyyteen. Lisäksi seksin aikana kivuttomien asentojen löytäminen voi olla hankalaa. Äkilliset tai voimakkaat liikkeet sekä pitkäkestoiset asennot voivat myös aiheuttaa lisää kipua selän alueelle tai muihin niveliin, kuten lonkkiin.

Lisäksi muut tuki- ja liikuntaelinkivut, esimerkiksi niskakipu ja ponnistuspäänsärky, aiheuttavat monelle päänvaivaa sekä seksin aikana että sen jälkeen. Päänsärkydiagnooseissa on itse asiassa oma lokeronsa yhdynnän- ja orgasmin jälkeiselle päänsärylle.

Eräässä ranskalaistutkimuksessa 34 prosenttia tutkimukseen osallistuneista miehistä ja 55 prosenttia naisista kertoivat seksin vähentyneen kipuoireiden takia. Toisessa tutkimuksessa luvut olivat huomattavasti suurempia: 55 prosenttia miehistä ja 84 prosenttia naisista kokivat selkäkivun haitanneen seksielämäänsä. Seksiselkä on siis hyvin yleinen, joskin vaiettu aihe.

3. Voiko seksi pahentaa selkäkipua?

– Samoin kuin muu fyysinen aktiivisuus myös seksi voi pahentaa selkäkipuja. Kun selkäkipuinen kuuntelee omaa kehoaan ja kumppani puolestaan ottaa hänen tunteensa ja tilanteen huomioon, voi välttyä paljolta lisäharmilta.

Pääsääntöisesti kipuoireiden ei pitäisi rajoittaa seksielämää. Kosketus ja intiimit hetket vapauttavat myös kehon omia kivunlievittäjiä, endorfiineja, jotka voivat helpottaa kipuoireita. Esimerkiksi hieronta esileikkinä voi olla hyvä vaihtoehto rentouttamaan ja vähentämään kipuoireita. Kannattaa myös pitää mielessä, että yhdynnän lisäksi on myös muita tapoja nauttia seksuaalisuudesta ja intiimeistä hetkistä.

Lue myös: Onko sinulla hymykuopat selässä? Onneksi olkoon, olet seksijumala!

4. Oletko törmännyt asiakkaisiin, jotka valittavat seksin vaikeutuneen kipujen takia?

– Kyllä, hyvinkin usein. Asiasta yleensä vaietaan kotona tai ystävien seurassa, sillä siitä puhuminen saattaa tuntua kiusalliselta.

Avoimuus, yhteisymmärrys ja kumppanin tukeminen auttavat ongelman ratkaisussa. Kroonisiin eli pitkään jatkuneisiin tuki- ja liikuntaelinongelmiin on hyvä hakea ammattilaisen apua ja etsiä yhdessä ratkaisuja intiimielämän parantamiseksi. Myös parisuhdeterapiaa on syytä harkita kommunikaation ja suhteen avoimuuden parantamiseksi, mikäli tilanne on karkaamassa käsistä.

5. Pitääkö selkäkipuisen vältellä jotain asentoja? Ja mitkä asennot toimivat parhaiten?

– Selkärangan nivelrakenteet rasittuvat eri liikkeissä eri tavoin. Joillekin eteenpäin taivutus on kivuliasta, kun taas toisilla taivutus taaksepäin pahentaa oireita. Yleinen neuvo kivuttomimpaan asentoon on ollut lusikka-asento, jossa molemmat makaavat kylkiasennossa lonkat ja polvet koukistettuina. Vuosina 2014 ja 2015julkaistujen tutkimusten mukaan tämä kuitenkin pahensi oireita enemmän kuin esimerkiksi lähetyssaarnaaja- tai koira-asento.

”Lusikka-asento pahensi oireita enemmän kuin esimerkiksi lähetyssaarnaaja- tai koira-asento.”

Jos selän eteentaivutus esimerkiksi varpaisiin kurottaessa pahentaa kipuoireita, on hyvä välttää asentoja, joissa alaselkä taipuu eteenpäin. Mikäli taaksetaivutus tuottaa kipua, on syytä välttää selkää ojentavia asentoja, kuten vatsallaan makaamista.

Vaikka tutkimuksia aiheesta on tehty, suosittelisin yksinkertaisesti kokeilemaan eri vaihtoehtoja itselle sopivan asennon löytämiseksi.
Tämä saattaa edellyttää peruslähetyssaarnaaja-asennosta poikkeamista hieman eksoottisimpiin vaihtoehtoihin. Myös erilaisten apuvälineiden, esimerkiksi selän tai vatsan alle laitettavien tyynyjen kokeilu, voi helpottaa hetkeen heittäytymistä ja siitä nauttimista. Kehon kuunteleminen ja eri vaihtoehtojen kokeilu on kuitenkin paras tapa löytää itselle se kivuttomin asento.

6. Milainen liikunta pitää selän mahdollisimman hyvässä kunnossa?

– Nyrkkisääntönä on hyvä pitää sitä, että mikä tahansa säännöllinen liikunta, joka ei pahenna kipuoireita, on hyväksi selkäkipuiselle. Uinti, vesijuoksu, kävely, pilates tai jooga ovat kaikki kokeilemisen arvoisia vaihtoehtoja.

Alkuperäinen artikkeli: Me Naiset: Onko sinullakin seksiselkä? Kivulla yllättävät vaikutukset

Vaivaako seksiselkä? Soita numeroon 0400 29 29 08 tai varaa aika online-ajanvarauksen kautta.