Krooninen kipu

Pitkään jatkuva krooninen kipu voi heikentää elämänlaatua ja -iloa harrastuksissa, työnteossa ja arkisissa askareissa.

Kroonisen kivun syyt ja hoito

Kroonisille kiputiloille (sekä tuki- ja liikuntaelinkivut, että pään- tai kasvojen alueen säryt) on tyypillistä jatkuva, aaltoileva tai usein toistuva kipu vailla selvää diagnoosia. Usein kroonisilla kipupotilailla on kuitenkin aikaisempia diagnooseeja eri terveysongelmista.

Krooninen kipu on moniulotteista ja siihen vaikuttavat monet tekijät kuten genetiikka, elämäntavat, liikuntatottumukset, unirytmi ja -laatu sekä uskomukset kivun suhteen. Paikallinen fyysinen trauma tai vamma voi alttiilla henkilöillä aiheuttaa muutoksia kipujärjestelmään kuuluvien hermosolujen toimintaan, jolloin ne reagoivat liian herkästi myös täysin normaaleihin asioihin, jotka eivät muuten aiheuttaisi oireita. Ne siis herkistyvät ja “ylireagoivat” normaaleihin kehosta- tai sen ulkopuolelta saapuviin signaaleihin (esim. kuormittavammat liikkeet, valot tai äänet, lämpötilanvaihtelut). Esimerkkinä tästä krooniset niskan retkahdusvamman jälkeiset päänsärky- ja kiputilat. Myös keskushermostoperäiset muutokset kivun havainnoinnissa- ja säätelyssä ovat yleensä osa kokonaisuutta ja voivat osaltaan ruokkia oireiden jatkumista.

Olen hoitanut kroonista kipua menestyksekkäästi lääkkeettömillä funktionaalisen neurologian menetelmillä joiden tarkoituksena on edesauttaa normaalia neurologista  havainnointia ja kivunsäätelyä.

Älä anna kivun rajoittaa elämääsi! Varaa aika vastaanotolleni:

Vanhempi mies rakentaa piparkakkutaloa lasten kanssa.