Krooninen kipu

Krooniseksi kipu määritellään silloin, kun se kestää yli kolme kuukautta. Yleensä akuutti tuki- ja liikuntaelinkipu lakkaa, kun keho on korjannut alkuperäisen kudosvaurion. Kroonisessa kivussa näin ei kuitenkaan käy, vaan kipu jatkuu pitkäkestoisena vaivana. Pitkään jatkunut krooninen kipu voi olla hyvin vammauttavaa ja heikentää elämänlaatua huomattavasti.

Kroonisen kivun syyt ja hoito

Kroonisissa kiputiloissa (sekä tuki- ja liikuntaelinkivut, että päänsäryt) voi olla kyse joko ääreis- tai keskushermoston herkistymisestä ja kivunsäätelymekanismin toimintahäiriöstä. Siinä ensimmäisen kerran koettu kipu saattaa laukaista pitkään jatkuvan tai toistuvien kipuoireiden kierteen.

Kroonisessa kivussa alkuperäinen kivun syy aiheuttaa kivuntunteesta vastaavien hermosolujen aktivoitumista, jolloin ne reagoivat liian herkästi myös täysin normaaleihin asioihin, jotka eivät muuten aiheuttaisia oireita. Niistä tulee siis yliherkkiä ja ne “ylireagoivat” normaaleihin kehosta saapuviin signaaleihin. Esimerkkinä tästä krooniset niskan retkahdusvamman jälkeiset päänsärky- ja kiputilat.

Olen hoitanut kroonista kipua menestyksekkäästi lääkkeettömillä funktionaalisen neurologian menetelmillä jossa tarkoituksena on tasapainottaa ja normalisoida aistijärjestelmien tarkkuus ja yhteistoiminta.

Älä anna kivun rajoittaa elämääsi! Varaa aika vastaanotolleni: Ajanvaraus