Yläraajakivut ja tuntohäiriöt

Yläraajaoireiden kirjo on laaja. Olkanivelen tai yläraajan leposärky, liikesidonnainen kipu, pistely, tunnottomuus ja voimattomuuden tunne ovat tyypillisiä oireita.

Kiertäjäkalvosimen oireyhtymä

Olkaniveltä ympäröi lihasten ja jänteiden muodostama kiertäjäkalvosin. Näiden lihasten ja jänteiden hyvä kunto on tärkeää olkanivelen vakaudelle. Kiertäjäkalvosin on nuorella ihmisellä luja, mutta iän myötä jänteen rappeuma heikentää sen lujuutta.

Tavallisin oire on liikesidonnainen kipu olkapään alueella ja olkavarren ulkopinnalla. Olkapään nostaminen varsinkin sivusuunnassa aiheuttaa kipua ja esimerkiksi vaatteiden pukeminen on hankalaa. Olkapäätä voi myös särkeä öisin häiriten nukkumista etenkin kylkimakuulla.

vanha mies pitelee pikkutyttöä sylissä.

Limapussin tulehdus eli bursiitti

Limapussi on nesteen täyttämä pussi (bursa), joka vähentää lihasten, jänteiden tai luiden välistä hankausta ja tasaa rasitusta. Olkapään eri limapussit voivat tulehtua trauman tai liian rasituksen seurauksena. Myös jotkut sairaudet kuten reumaattiset tulehdukset voivat altistaa bursiitille.

Oireet saattavat muistuttaa kiertäjäkalvosinoireyhtymän oireita, mutta ovat yleensä rajumpia niin, että kaikki olan liikuttelu on kivuliasta.

puita halotaan.

Jäätynyt olkapää nk. frozen sholder

Niin kutsuttu jäätynyt olkapää aiheuttaa jäykkyyttä ja kipua olkapäässä. Oireet muistuttavat alkuvaiheessa kiertäjäkalvosimen vaivoja ja voidaan sekoittaa niihin. Oireet alkavat tyypillisesti vähitellen, pahenevat ajan myötä ja saattavat kestää 1-3 vuotta.

Jäätyneen olkapään kehittymisessä tunnistetaan kolme vaihetta joista jokainen voi kestää kuukausia.

1. Tulehdusvaihe, jolloin kipu pahenee asteittain ja olkapään liikerata alkaa vähentyä.
  2. Jäätymisvaihe. Kipu voi alkaa vähentyä tässä vaiheessa. Olkapääsi tulee kuitenkin jäykemmäksi ja sen käyttäminen vaikeutuu entisestään.
  3. Toipumisvaihe, jossa olkapää alkaa parantua. Joillakin ihmisillä kipu pahenee yöllä häiriten unta.
hiihtäjä lumisessa maisemassa.

Olkanivelen ahtaus

Ahdas olkapää on tyypillinen aikuisiän oireyhtymä, joka rajoittaa niin työntekoa kuin liikuntaakin. Vaiva syntyy olkanivelen arkkitehtuurimuutoksista pitkän ajan kuluessa jolloin olkanivelen tilavuus pienenee ja olkanivelen rakenteet ärsyyntyvät ympäröivien luisten rakenteiden paineesta. Jänteissä voi olla tulehduksen lisäksi myös tapaturman tai rappeutumisen aiheuttamia repeämiä.

Usein vaiva helpottuu terapian, kuntoutuksen ja olkapäähän kohdistuvan rasituksen välttämisen myötä. Toistuva voimakas kipu voi vaatia leikkaushoitoa.

mies vuolee puukolla keppiä luonnossa.

Kaularangan välilevyn pullistuma ja välilevytyrä

Kaulanikamien välilevyn rappeuma voi aiheuttaa välilevyn sisuksen pullistumisen selkärangan lateraalikanavaan ja aiheuttaa hermojuuripinteen. Hermojuurten ärtymisen aiheuttama kipu heijastuu usein lavan, hartian ja yläraajan alueelle aina sormiin asti niin, että jo pelkkä käden vapaa riiputtaminen on kivuliasta. Kämmenen tuominen niskan taakse lepoasentoon tyypillisesti helpottaa yläraajakipua.

mies nojaa päätään sivulle

Yläraajan puutuminen, pistely tai tunnottomuus

Kaularangan tai yläraajan ääreishermopinteet voivat aiheuttaa tuntomuutoksia kuten puutumista, kipua, väsymistä ja verenkiertohäiriöitä yläraajan eri alueille. Selvitämme todennäköisimmät syyt ja ongelman aiheuttajat jonka perusteella laadimme hoito- ja kuntoutussuunnitelman ongelman helpottamiseksi.

naisen kädet, toinen käsi pitää toista ranteesta

TOS: Thoracic Outlet -syndrooma

Rintakehän yläaukeaman oireyhtymällä tarkoitetaan toiminnallista yläraajavaivaa joka aiheuttaa kaularangan ja kainalon välisen alueen neurologisten tai vaskulaaristen (hermot, verisuonet) rakenteiden puristustilaa. Ongelmassa ovat yleistä pitkään jatkuneet niskahartiaseudun biomekaaniset muutokset jotka johtavat vaihteleviin yläraajan kipuihin ja tuntohäiriöihin. Konservatiivinen hoito- ja kuntoutus on suositeltavaa, pitkään jatkuneissa tapauksissa voidaan hakea leikkausarviota.

kynäpiirros selkärangasta