Lievä, ärsyttävä, jatkuva tai tuskainen

Alaselkäkipu

Alaselkäkipu on yleinen vaiva, josta kärsii suurin osa meistä jossakin elämänsä vaiheessa. Alaselän kipu voi vaihdella lievästä, mutta ärsyttävästä kivusta, jatkuvaan, tuskaiseen ja toimintakykyä vakavasti heikentävään kipuun.

Alaselkäkipu on usein monen syyn summa

Selkä on monimutkainen rakenne. Useissa tapauksissa alaselkäkipuun ei löydy yhtä selvää syytä, vaan se on oire monista samaan aikaan vaikuttavista tekijöistä kuten:

• ylikuormitus tai selän vääränlainen käyttö (esimerkiksi toistuvat raskaat nostot tai pitkäaikainen altistuminen tärinälle)
  • trauma, vamma tai murtuma
  • selkärangan rappeutuminen (aiheutuu usein selkärankaa tukevien lihasten ja nivelstiteiden, ligamenttien rasituksesta tai ikääntymisestä)
  • infektiot
  • kasvaimet
  • liikalihavuus
  • tukilihasten kuten syvien vatsa- ja selkälihasten heikkous
  • lihasjännitys tai spasmi
  • reumasairaudet kuten selkärankareuma
  • tupakointi
  • stressi
  • aivotärähdykset ja piiskaniskuvammat
  • migreenitaipumus

Kattava diagnoosi

Teen sinulle aina kattavan diagnoosin, jossa selvitän haastattelemalla ja neurologisin testein, minkä tyyppisestä ongelmasta on kyse. Jos diagnoosi antaa aihetta, ohjaan myös jatkotutkimuksiin.

Diagnoosin pohjalta tehtävässä hoitosuunnitelmassa otetaan huomioon ikäsi, yleiskuntosi, mahdolliset muut sairautesi, ongelman pitkäaikaisuus sekä omat odotuksesi ja halusi panostaa hoidon lopputulokseen.

Käytän hoidossani uusimpia, tutkimukseen perustuvia, funktionaalisen neurologian menetelmiä. Niiden lisäksi hoito voi sisältää klassista kiropraktiikkaa sekä räätälöityä fysioterapiaa. Klinikalla ohjauksessani työskentelevä fysioterapeutti, Oskar osallistuu tarvittaessa hoitoon antamalla henkilökohtaisesti räätälöityä fysioterapiaa. Oma aktiivisuutesi ja kotona tehtävät harjoitukset ovat tärkeitä tulosten vakiinnuttamiseksi.

Älä anna kivun rajoittaa elämääsi! Varaa aika vastaanotolleni: Ajanvaraus

Yleisimmät alaselän kiputilat: Lihaskipu

Alaselän kivun syynä voivat olla liian heikot vatsa- tai selkälihakset. Lihakset eivät tue tarpeeksi ristiselkää ja aiheuttavat painetta lannerangan nikamiin ja se heijastuu selkäkipuna.

Liiallinen kuormitus esimerkiksi työssä tai kuntosaliharjoittelussa ilman riittävää palautumista voi aiheuttaa kudosten ylikuormittumista ja kipeyttää selkää.

Lihasperäinen kova kipu voi huolettaa, mutta on harvoin merkki vakavasta ongelmasta.

Yleisimmät alaselän kiputilat: Välilevytyrä ja välilevyn pullistuma

Yleisimmät välilevyvaivat ovat välilevytyrä (prolapsi) ja välilevyn pullistuma (protruusio). Syynä on yleensä selkärangan nikamien välilevyn rappeutuminen tai repeäminen. Alaselän hermojuuria painaessa molemmat näistä voivat aiheuttaa nk. iskiasoireita esimerkiksi kipua etenkin eteenpäin tavutettaessa, pistelyä, tunnottomuutta ja lihasheikkoutta.

Kipu syntyy, kun välilevytyrä tai pullistuma puristaa ja ärsyttää alaselän hermojuuria tai duurapussia. Kipu voi säteillä jalkoihin ja olla niin kova, että estää lähes kaiken liikkumisen.

Yleisimmät alaselän kiputilat: Fasettinivelkipu

Fasettinivelet liittävä selkärangan nikamat toisiinsa ja säätelevät selkärangan liikkeitä ja vakauttavat rankaa. Jokaista fasettiniveltä ympäröi kapseli, jossa on runsaasti pieniä hermosäikeitä joiden ärtyminen saattaa olla oire mahdollisesta nivelongelmasta.

Alaselän fasettikipu alkaa usein äkillisesti toispuoleisena ja säteilee alasellkään, pakaraan, lantioon tai reiteen.

Kipua aiheuttava tulehdustila syntyy, kun normaalisti sileä nivelpinta rasittuu tai kuluu. Vaurioitunut tai jäykistynyt nivel saattaa lukkiutua ja jumiin jäädessään se voi krampata myös ympärillä olevia lihaksia.

Kampin Kiropraktiikka

Yleisimmät alaselän kiputilat: SI-nivelkipu (ristiluu-suoliluu nivel)

Selän ristiluun ja lantion suoliluun välissä sijaitsevan SI-nivelen toimintahäiriö on yksi hieman harvinaisemmista lantion alueen kiputilojen aiheuttajista.

SI-nivele-ongelma voi syntyä, kun siihen kohdistuu tarpeeksi suuri äkillinen voima esim. kaatumisen tai iskun seurauksena. Myös nivelen yliliikkuvuus raskauden johdosta ja esimerkiksi selkärankareuman aiheuttama tulehdus (sakroiliitti) voivat aiheuttaa SI-nivelen kipeytymisen.

SI-nivelen toimintahäiriö aiheuttaa yleensä toispuoleista viiltävää kipua pakarassa, nivusessa tai reiden alueella mutta ei heijastu alaselän alueelle.

Älä anna kivun rajoittaa elämääsi! Varaa aika vastaanotolleni