Migreeni

Migreenille on tyypillistä toistuvat migreenikohtausten lisäksi päänsärkyjaksot joiden kesto vaihtelee päivistä viikkoihin. Migreenikohtauksiin voi liittyä myös visuaaliset tai somaattiset oireita kuten näkökentän sahalaidat tai sokeat pisteet sekä raajojen tai kasvojen pistely - nk. auroja. Migreeni on vahvasti perinnöllistä ja puhkeaa usein lapsuudessa tai nuoruudessa.

Funktionaalisesta neurologiasta apua migreeniin

Migreeni on yksi yleisimmistä vahvasti perinnöllisistä neurologisista sairauksista. Siitä kärsii n. 14-15% nais- ja 4-5% miesväestöstä. Noin 75%:lla lääkäriin päänsäryn takia hakeutuvista potilaista on migreenitaipumus. Migreenivariaatioita on useita eikä kenenkään migreeni ole samanlainen! Migreenikolle tyypillisiä seurannaisoireita ovat myös krooniset tuki- ja liikuntelinoireet, tasapaino- ja keskittymishäiriöt kuten matkapahoinvointi ja silmien väsyminen, valo- ja ääniherkkyys, yöllinen purenta (bruxismi), ruonsulatusongelmat sekä ääreisverenkierron heikkeneminen. Hoidamme migreenipotilaita sekä akuutissa tilassa että ehkäisevästi. Hoitomenetelmät ovat tutkimuksiin perustuvia ja hyödyntää uusimpia neurologisen kuntoutuksen hoito- ja kuntoutusmenetelmiä.

Vastaanotollamme:

• Selvitämme onko kyseessä migreeni vai jokin muu ongelma.
  • Käymme läpi kokonaiskuvan tilanteestasi mm. kartoittamalla migreenityyppisi, migreenihistorian perheessäsi sekä elintapasi.
  • Laadimme hoito- ja kuntoutussuunnitelman edellisten pohjalta sisältäen erilaisia tuki- ja liikuntaelinterapioita sekä ääreis- että keskushermostoa stimoloivia tekniikoita ja hoitomuotoja, jotka yhdistetään kotona tehtäviin harjoituksiin ja elämäntapamuutoksiin. Tavoitteena on lääkinnällistä terapiaa tukeva hoitokokonaisuus johtaen migreenifrekvenssin, -intensiteetin, -keston ja kohtauslääkityksen tarpeen vähenemiseen.
  • Ohjaamme sinut tarvittaessa jatkotutkimuksiin, mikäli tarve vaatii

Oma aktiivinen osallistumisesi hoitoon ja kotona tehtävät harjoitukset ovat tärkeitä tulosten vakiinnuttamiseksi. Älä anna kivun rajoittaa elämääsi!

mies makaa sängyssä ja rapsuttaa koiraa.