Yläselkäkipu

Kaulan ja alaselän välissä oleva yläselkä kylkiluineen auttaa pitämään selkärankaa oikeassa asennossa ja suojaa elintärkeitä sisäelimiä rinnassa.

Yläselän ongelmat

Usein yläselän ongelmat johtuvat staattisista elintavoista esimerkiksi liiasta istumisesta, mutta taustalla voi olla myös:

• nikamia vaurioittanut vamma tai tapaturma
  • reumasairaus kuten selkärankareuma tai ankyloosinen spondyliitti
  • refluksitauti
  • ylirasitus

Yläselkäkipu tuntuu yleensä terävänä, yhteen pisteeseen kohdistuvana polttavana kipuna tai yleisenä särkynä, joka saattaa levitä olkapäähän, kaulaan tai rintakehän alueelle tehden syvään hengittämisesti vaikeaa ja kivulaista.

Joskus rintarangassa olevat kivut ja oireet ovat vaikeasti tunnistettavia ja saattavat vaikuttaa sisäelinongelmilta, jopa sydämestä johtuvilta. Siksi oikean diagnoosin tekeminen on ensiarvoisen tärkeä

Olen erikoistunut selkärangan ja hermoston diagnosointiin ja teen aina tarkan diagnoosin ennen hoidon aloittamista. Erikoisosaamiseeni kuuluu myös sensomotorinen kuntoutus ja kivun hoito sekä funktionaalisen neurologian menetelmät.

Älä anna kivun rajoittaa elämääsi! Varaa aika vastaanotolleni: Ajanvaraus

Vinkki: Näin ehkäiset yläselkäkipuja

• Älä tee samanaikaisesti kiertoliikettä, kun nostat painavia tavaroita.
  • Tietokoneella työskennellessäsi pidä säännöllisesti taukoja ja pidä huoli niskahartiaseudun taukojumpasta ja liikkuvuusharjoituksista
  • Lämmittele hyvin ennen liikuntasuoritusta.
  • Nosta jaloilla, älä selällä