Yläselkäkipu

Kaulanrangan ja alaselän välissä oleva yläselkä kylkiluineen vaikuttaa olennaisesti hengitysmekaniikkaan sekä suojaa elintärkeitä sisäelimiä rintakehän ja vatsan alueella.

Yläselän ongelmat

Usein yläselkäkivun aiheuttaja on selkärangan fasettinivel- sekä kylkiluiden ja selkänikamien välisten nivelten kiputila. Harvemmin myös nikamien väliset välilevyt voivat aiheuttaa kipua. Monipuolisen ja säännöllisen liikunnan puute vastapainoksi staattisille elintavoille on yleinen syy ongelmien syntymiselle. Taustalla voivat myös olla:

• selkärangan niveliä tai nikamia vaurioittanut vamma tai tapaturma
  • reumasairaus kuten selkärankareuma
  • refluksitauti tai vatsahaava
  • ylirasitus

Yläselkäkipu tuntuu yleensä terävänä paikallisena polttavana kipuna tai yleisenä särkynä, joka saattaa levitä olkapään, lavan tai rintakehän alueelle tehden syvään hengittämisesti vaikeaa ja kivuliasta.

Joskus rintarangassa olevat kivut ja oireet ovat vaikeasti tunnistettavia ja saattavat vaikuttaa sisäelinongelmilta, jopa sydämestä johtuvilta. Siksi oikean diagnoosin tekeminen on ensiarvoisen tärkeä

Olen erikoistunut selkärangan ja hermoston diagnosointiin ja teen aina tarkan diagnoosin ennen hoidon aloittamista. Erikoisosaamiseeni kuuluu myös sensomotorinen kuntoutus, akuutin ja kroonisen kivun hoito sekä funktionaalisen neurologian hoitomenetelmät.

Älä anna kivun rajoittaa elämääsi! Varaa aika vastaanotolleni:

mies lumisessa maisemassa sukset harteillaan.

Vinkki: Näin ehkäiset yläselkäkipuja

• Lisää monipuolista liikuntaa esimerkiksi uintia, kuntonyrkkeilyä, kuntosaliharjoittelua, tanssia tai joogaa ja liiku säännöllisesti siitä huolimatta, että tekisit fyysistä työtä
  • Tietokoneella työskennellessäsi pidä säännöllisesti taukoja ja pidä huoli niskahartiaseudun taukojumpasta ja liikkuvuusharjoituksista
  • Lämmittele hyvin ennen liikuntasuorituksia.
Näin ehkäiset selkäkipuja