Tunnistus ja hoito...

Niskakipu

Niskakipua ja -jäykkyyttä? Niskakivun syiden ja oireiden kirjo on laaja. Siksi on tärkeää löytää ongelmaan vaikuttavat tekijät, ei hoitaa vain kipuoireita. Olen erikoistunut tunnistamaan ja diagnosoimaan niskasairauksien syyt ja suunnittelen niiden vaatimat hoidot ja mahdolliset lisätutkimukset.

Niskakivun syyt

Niska-hartiakivun tai kaulakivun syynä voi olla:

• Lihasjännitys nk. jännitysniska. Yleinen, mutta melko helposti hoidettavissa oleva vaiva. Kipu tuntuu tyypillisesti niskassa ja hartioissa, mutta voi säteillä myös pään alueelle ja aiheuttaa lievää huimausta.
  • Kaularankaoireyhtymä tai kaularangan ahtauma. Kaularangan kulumat eivät välttämättä aiheuta kipuja. Sen sijaan kaularankaoireyhtymästä puhutaan silloin, kun kulumat ahtauttavat painetta yläraajoihin kulkevien hermojuurille. Tyypillisiä oireita ovat  niska- ja yläraajakipu, pistelyn tai puutumisen tunne sekä lihasheikkous.
  • Kaularangan pienniveltulehdus nk. fasettinivelkipu voi aiheuttaa tuskallisia oireita, jotka tekevät mahdottomaksi monet arkipäivän toiminnat esimerkiksi pään kääntämisen tai asennon vaihdon sängyssä nukkuessa.
  • Kaularangan välilevypullistuma eli diskusprotruusio tai välilevytyrä eli diskusprolapsi. Pahentuva niskakipu alkaa yleensä äkillisesti, kun välilevyn pehmeän sisällön pullistuminen tai välilevyrenkaan repeämä ärsyttää hermojuurta. Käsissä voi tuntua kipua, puutumista ja pistelyä. Pahin kipu voi säikäyttää, mutta vaiva on yleensä hoidettavissa ilman leikkausta.
  • Niskan retkahdusvamma nk. whiplash. Vamma aiheutuu yleensä nopeasta pään edestakaisesta retkahdusliikkeestä, esimerkiksi liikenneonnettomuudessa tai kontaktia vaativissa urheilulajeissa. Retkahdus voi aiheuttaa monenlaisia vaurioita kuten yläniskan nivelvaurioita, leukanivelen toimintamuutoksia, nivelkapselien repeämiä, hermojuuren venymiä sekä huimausoireita.

Älä anna kivun rajoittaa elämääsi! Varaa aika vastaanotolleni:

vanha mies nostaa pikkulasta

Kaulan syvien koukistajalihasten harjoittaminen