Alaraajakivut ja tuntohäiriöt

Kehon eri alueet ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Siten alaraajojen vakauteenkin vaikuttaa monta tekijää, muun muassa jalkaterän mekaniikka, sidekudosten (ligamenttien, ristisiteiden jne.) laatu, lantionseudun lihasten kestävyys ja voimantuotto sekä hermoston kyky koordinoida kehon painopisteen jakautumista ja lihastyötä eri kehon osien välillä.

Alaraajakivut ovat yleisiä ja niiden syyt ovat moninaiset

Jalkaongelmia voivat aiheuttaa jalkoihin osuneet iskut ja nivelen vääntymiset, iän myötä kivun saattaa aiheuttaa nivelten kuluminen ja jänteiden rasittuminen. Myös tulehdukset ja verenkiertohäiriöt, jalkaterässä kulkevat hermot tai selässä oleva vika voivat heijastua kipuna jossakin jalan osassa.

Suuri osa pitkittyneistä tuki- ja liikuntaelinvaivoista ei ole rakenneperäistä vaan ongelma piilee kehon ja hermoston toiminnallisissa muutoksissa. Esimerkiksi onnettomuudesta johtuneista ja hoitamatta jääneistä vaurioista myöhemmin syntyvät ongelmat eivät johdu pelkästään itse vauriosta, vaan siitä seuraavista muutoksista hermoston toiminnassa.

Teen aina ensin kattavan diagnoosin, jossa selvitän haastattelemalla ja neurologisin testein, minkä tyyppisestä ongelmasta on kyse. Jos diagnoosi antaa aihetta, ohjaan myös jatkotutkimuksiin.

Alaraajakivun syitä

Polvikipu

Yleisimmin polvikivun aiheuttaa siihen kohdistunut vamma tai polven vääntyminen; kierukka-, risti- tai sivusidevauriot ovat yleisiä. Krooninen kipeytyminen voi aiheutua myös esimerkiksi liiasta kuormituksesta, bakteeriperäisestä tulehduksesta tai sairaudesta kuten reumasta.

Säärikipu

Yleisin säären kipu johtuu nk. penikkavaivasta, joka on yleinen liikkujan vaiva. Sen syynä on yleensä ylikuormitus. Muita säärivaivojen aiheuttajia voivat olla akillesjänne ja pohjekireys sekä nilkan virheasennot.

Nilkkakipu

Nillkkakivun aiheuttaa useimmiten nilkan vääntymisen tai kiertymisen aiheuttama – nyrjähdys, venähdys tai murtuma. Muita syitä voivat olla nivelrikko tai nivelreuma. Myös selän välilevytyrä ja iskias voi aiheuttaa kipusäteilyä nilkkaan ja varpaisiin asti.

Reisikipu

Jos reisikipu ei ole seurausta selkeästi tunnistetusta vammasta, sen aiheuttaja voi löytyä lonkasta tai selästä. Lonkan limapussin tulehdus tai nivelrikko voivat aiheuttaa kipua nivusissa ja reidessä. Selän välilevytyrä ja iskias voivat myös oireilla kipuna etu- tai takareidessä.

Lonkkakipu

Alaraajan tuntohäiriöt

Alaselän hermojuuret kulkeutuvat selkärangasta alaraajaan hajautuen siellä ääreishermoiksi antaen sekä tunnon, että motoriikan alaraajojen kudoksiin ja lihaksiin. Alaselän välilevynpullistumat, fasettinivelten synoviaalikystat, selkärangan kasvaimet sekä alaraajan ääreishermopinteet voivat aiheuttaa hermojen pinnetilan joka aiheuttaa kipua ja tuntomuutoksia pakaran, nivusen, reiden säären tai jalkaterän alueelle. Myös harvinaisemmat sairaudet kuten MS-tauti voi aiheuttaa huomattavia motorisia häiriöitä raajojen lihasten toiminnassa.

Kampin Kiropraktiikka