28 huhti 2015

Selkä- & niskakipuinen: älä ole röntgen- tai magneettikuviesi uhri!

71 SCAN

On yleistä, että uusi potilas tuo ensimmäisellä käynnillä mukanaan nipun lääkärinlausuntoja ja röntgenkuvia sanoen “minulla on kulumaa siellä ja siellä, madaltumaa täällä, skolioosia tuolla ja luupiikkejä siellä sun täällä” tai “työterveyslääkäri lähetti röntgeniin/magneettikuviin mutta mitään ei löytynyt”.

“Mitään ei löytynyt.”

Mitä olimme etsimässä?

Selkäkipu- tai niskakipu ilman raajaoireita kuten puutumista, pistelyä tai kipua ala- tai yläraajoissa johtuu harvoin rakenteellisesta kuvantamismetodeilla havaittavista muutoksista kuten kasvaimista, murtumista tai nikamien subluksaatiosta/luksaatiosta eli osittaisesta tai kokonaan sijoiltaan menneistä nikamista. Sama pätee myös yleisesti syytettyyn SI-nivelen “pois paikalta menoon”. Selkärangan rappeumamuutokset ovat “normaaleja” (selkärangan hoidon laiminlyöneiden ihmisten) iän mukanaan tuomia löydöksiä, eivät yleensä itsessään oireiden aiheuttajia. Voivatko rappeumamuutokset olla osasyynä liikelaajuuden vähenemiseen ja tätä kautta jäykkyyteen, tasapaino- ja koordinaatiohäiriöihin sekä raajaoireisiin? Kyllä.

Allaolevasta kuvasta käy hyvin ilmi muutamia harmittomia löydöksiä:

VOMIT-Poster-2014-SAMPLE

Hermostosi koordinoi kaikkia motorisia toimintojasi sormien ja nikamien liikuttamisesta puheen tuotantoon. Tämä koordinaatiokyky on kuitenkin riippuvainen kehosi kudosten lähettämästä liikeinformaatiosta, eli milloin missäkin kehosi kudoksessa tapahtuvasta liikkeestä (selkänikamat, leukanivel, nilkka jne.). Liikeinformaatio kannetaan hermostosi välityksellä aivoihisi jossa se ruokkii kaikkia muita toimintojasi koordinaatiosta kognitioon. Mikäli tämä liikeinformaation määrä vähenee (esim. nivelperäisen jäykkyyden myötä) on aivojesi vaikea havaita kyseistä kehon osaa joka johtaa pitkällä aikavälillä motoriikan- ja ryhdin muutoksiin sekä mahdollisiin kiputiloihin. Notkoselkä, pään asennon virheet, lantionkierto ja muut ovat siis enemmän seuraus, kuin syy ongelmiisi.

Selkärangan kiputiloja (niskahartiaseutu, keskiselkä sekä alaselkä ja lantio) tulisikin katsoa enemmän toiminnallisesta näkökulmasta – miten ja mitkä kehon toiminnan muutokset ovat vaikuttaneet kiputilan laukeamiseen?

Akuutissa selkäkivussa kyse on usein äkkinäisestä liikkeestä/liikarasituksesta joka on johtanut kudos/nivelvaurioon aiheuttaen tulehdusta, kipua sekä suojaavaa lihaskramppausta. Jos kehosi ei ole neurobiomekaanisesti (=hermostosi reaktionopeus ja koordinaatiokyky sekä lihasten voima & kestävyys) valmis tiettyyn liikkeeseen voi pieni normaalikin liike aiheuttaa selkänivelten nyrjähtämisen. Hieman kuin sinulla olisi nyrjähtänyt nilkka mutta selässä.

Pääsääntöisesti röntgenkuvaus akuutin selkäkivun syyn selvittämiseksi on turhaa, koska tämän aiheuttaja on yleensä nivelperäinen tulehdus eikä näin näy luukudokset paljastavalla röntgentekniikalla. Vaikka magneettikuvaus on tällä hetkellä tarkin kudosten kuvausmenetelmä se harvoin paljastaa ongelman syyn, sillä välilevyn madaltumat ja pullistumat sekä nivelkuluma ovat näitä “normaaleja” iän myötä yleistyviä löydöksiä myös kipuoireettomilla ihmisillä. Täten on siis hankala sanoa onko esim. välilevynpullistuma uusi vai vanha piirre selkärangassasi. Potilaan oirehistorian sekä kliinisten löydösten tulisi määritellä pitkälti mitä kuvantamisella etsitään – ei siis niin, että ilman perusteellistä fyysistä- ja neurologista tutkimusta tulkitaan kuvien perusteella mahdollinen ongelman aiheuttaja, kuten yleensä tehdään.

Vaikka kuvantamismetodeilla voidaan todentaa esimerkiksi akuutti murtuma tai välilevynpullistumista johtuvia hermopinteitä (esim. iskias-tyyppinen sääreen tai jalkaterään heijastuva kipu/puutuminen/pistely) ovat ne pitkään jatkuneiden, kroonisten ongelmien kannalta yleensä tyhjä arpa. Älä siis syytä sormella rappeumamuutoksia vaan liikunnan ja asianmukaisen selkärangan hoidon puutetta! =)

Varaa aika numerosta 0400 29 29 08 tai online-ajanvarauksen kautta mikäli etsit ratkaisuja selkäongelmiisi.

Lisää aiheesta:

9 selkäkivun riskitekijää – laita nämä korvan taakse!

Kivun tunteen monet kasvot.

Selkäkivun 101 / Back Pain 101 – A must see!

10 kiropraktisen hoidon hyötyä joista et tiennyt.

Selkäleikkaus vai ei?