11 marras 2014

Tällä jooga-asanalla apua skolioosiin.

https://c1.staticflickr.com/5/4057/4524602683_93c6aa26ac_z.jpg

Global Advances in Health and Medicine -julkaisi tutkimuksen [1] vasithasana (“sivulankku”)-kuntoutusliikkeen vaikutuksesta skolioosin – eli selkärangan epänormaalin sivuttaiskaaren – suuruuteen. Tutkimuksessa käytettiin pientä 25 hengen ryhmää, mutta tulokset olivat lupaavia.

Tutkittavat harjoittelivat kuvassa esitettyä sivulankkua ensimmäisen viikon ajan 10-20 sekuntia päivittäin, jonka jälkeen harjoittelua jatkettiin useita päiviä viikossa pitämällä asentoa niin kauan, kuin mahdollista. Harjoitus tehtiin vain toispuoleisesti heikommalla puolella.

Keskimäärin harjoituksia tehtiin 1,5 minuuttia päivässä, 6,1 päivää viikossa 6,8 kuukauden ajan. Keskimääräinen skolioosikaaren pienentyminen oli 30,2%. 19 henkilöllä jotka harjoittelivat ainakin kolme päivää viikossa keskimääräinen kehitys oli 40,9%. Tutkittavista nuorten kaaret kehittyivät parhaiten 49,6%:lla aikuisten 38,4%:in verrattuna.

Pitkäjänteisyys on siis poikaa aivan kuten muussakin kuntoutuksessa.

Ajanvaraukset numerosta 0400 29 29 08 tai online-ajanvarauksen kautta.

Lisää aiheesta:

Kognitiiviset hyödyt: Jooga vs. aerobinen harjoittelu.

Lähde:

[1] Loren M. Fishman LM, Groessl EJ, Sherman KJ. Serial Case Reporting Yoga for Idiopathic and Degenerative Scoliosis. Global Advances in Health and Medicine, September 2014, Volume 3, Number 5

leave a comment

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.