08 syys 2014

Onko sinullakin notkoselkä? Yllättävä vaikutus kehoon.

http://www.sportsinjuryclinic.net/media/page/_master/296/images/lordoisis.jpg

Tällainen juttu löytyy Ilta-Sanomien Terveys-osiosta. Alkuperäinen teksti tämän linkin takaa.

“Liian suuri lordoosi, eli notkoselkä. Sellainen löytyy monelta suomalaiseltakin, vaikka he eivät tiedä sitä itse.

Notkoselkä ei ole pelkästään esteettinen vaiva. Oikeastaan selän notkoa muotoa on vaikea monen vaatteiden alta huomata. Mutta sitten kun selkä alkaa kipuilla, notkoselkä yleensä huomataan ammattilaisen luona.

Ihmiskeho voi kipuilla notkoselän vuoksi muistakin paikoista kuin vain selästä. Selkäalan ammattilainen kiropraktikko (BChirSc, MChiro) Juho Hynninen kertoo, että notkoselkä aiheuttaa monenlaista rasitusta. Vaikutusta sillä on niin jalkateristä niskaan saakka.

Haastoimme Hynnisen vastaamaan eniten kysyttyihin kysymyksiin notkoselästä.

1. Mistä notkoselkäisyys johtuu?

Kasvaneet alaselän kaaret ovat yleensä omien elämäntapojen tulosta. Selkärangan normaalit kaaret syntyvät lapsen oppiessa nostamaan itsensä pystyyn kahdelle jalalle. Sekä niska- että lannerangan kaaret ovat osaltaan tulosta kehon painon siirtymisestä selkärangan varaan.
Notkoselkäisyyteen on monia syitä. Niitä ovat esimerkiksi lantionseudun ja syvien vatsalihasten heikkous, lihaskireys, selkänikaman toimintahäiriöt sekä jalkaholvin kaaren madaltuminen eli ylipronaatio tai näiden asioiden yhdistelmä.

2. Mitä notkoselkä saa aikaan kehossa?

Notkoselkä voi aiheuttaa monia häiriöitä pitkällä aikavälillä:
alaselkäkipuja, alaraajavaivoja, lihakireyttä sekä rasitusta nikamissa. Se saattaa myös altistaa selkärangan rappeumamuutoksille ja näin ahtaumasta johtuville hermosäryille.

3. Miten notkoselkää hoidetaan?

Tärkeää on yhdistää ammattilaisen apua sekä itsehoitoa. Notkoselkää hoidetaan manuaalisesti keskittyen alaselän, lantionseudun sekä alaraajan niveliin ja kudoksiin. Hoitoon kuuluvat myös elämäntapa- ja ergonomiamuutokset, mukaan lukien aktiivinen kuntoutus- ja liikuntaohjelma.

Ammattilaisen vastaanotolla selvitetään asiaan vaikuttavat rakenteelliset tekijät, korjataan mahdollisesti nivelkohtainen toiminta sekä käydään läpi lihasten toimintakyky. Tämän jälkeen aloitetaan omatoimiset harjoitteet lantion- ja alaselän kontrollin parantamiseksi.

4. Mitkä lajit auttavat notkoselkäistä?

Hyviä harjoitusmuotoja ovat esimerkiksi pilates ja jooga, kunhan harjoittelussa pidetään huolta tekniikan puhtaudesta. Harjoittelun ei myöskään tulisi olla kivuliasta. Jokapäiväisessä elämässä esimerkiksi liiallisen istumisen välttäminen ja liikunnan lisääminen on hyvä alku.

5. Miten pidän yllä selän kuntoani, että selkä ei mene notkoksi?

Kannattaa lisätä liikuntaa, etenkin tukilihaksia vahvistavaa,
koordinaatiota vaativaa liikuntaa ja välttää istumista. Useimmat ihmiset ovat käyneet hammaslääkärillä ennen kouluikää ja monta kertaa tämän jälkeen seuraavat hammaslääkärien ohjeita, kuten hammasten harjausta ja hammaslangan käyttöä. Selkärangan suhteen asia on sama paitsi, että suurin osa ihmisistä ei koskaan ole tarkastuttanut selkärankansa toimintaa selkäalan ammattilaisen luona. Selkärangan toimintaa on syytä seurata ja hoitaa säännöllisesti myös asiantuntijan kanssa.”

Varaa aika online-ajanvarauksen kautta tai numerosta 0400 29 29 08 notkoselän aiheuttamien ongelmien selvittämiseksi.

leave a comment

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.