20 joulu 2013

Iltalehti: “Fysioterapeutti teki hoitovirheen – nainen sai aivoinfarktin” – Kiropraktikon näkökulma

Jotkut varmaan huomasivat Iltalehden uutisoinnin halvaantumiseen johtaneesta fysioterapeutin suorittamasta niskarangan manipulaatiosta. Tämä uutisjuttu tuo hyvin esille tuki- ja liikuntaelinhoitoon sekä hoitajiin liittyvät ongelmat Suomessa. Haluaisinkin nostaa esille muutaman pointteja jotka toivottavasti auttavat korjaamaan väärinymmärrykset joita syntyy netti- ja kahvihuonekeskusteluita seuratessa. Toivoisin myös, että sinä lukija jakaisit tämän edistääksesi vastuullisen terveydenhuollon käytettävyyttä sekä disinformaation kitkemistä. Tiedän myös, että tämä postaus on poikkeuksellisen pitkä mutta niin on edessä oleva tiemmekin tuki- ja liikuntaelinsairauksien tehokkaan hoitosysteemin kehittämiseen yhteiskunnassamme.

1. Kiropraktikon suorittama niskarangan manipulaatiohoito on turvallista

Avainsanana koulutus!

Suomen terveydenhuoltokentän yhtenä ongelmana on kaikenkarvaisten terapeuttien paljous. Meiltä löytyy jäsenkorjaajia, OMT-fysioterapeutteja, osteopaatteja, naprapaatteja (joita ei Suomen, Ruotsin ja Yhdysvaltojen lisäksi oikeastaan muualta maailmasta löydy) sekä kiropraktikoita. Tiedätkö, mikä erottaa ammattikunnan toisesta?

Pähkinänkuoressa: koulutustaso ja osaaminen. Vaikka manipulaatiohoitoa käyttävät muutkin ammattikunnat kuin kiropraktikot (joskin vaihtelevalla taitotasolla) on kliinisen päätöksenteon sekä osaamisen suhteen asia toinen. Niinkuin luennoitsijamme aikanaan sanoi on tärkeää tietää milloin vasta-aiheet ovat hoitoa vastaan, milloin potilaahan ei kosketa. Terveydenhuoltoon ei kuulu ainoastaan käytännön osaaminen vaan myös kyky lähettää potilas eteenpäin jatkotutkimuksiin, kun oireet/kliiniset merkit näin sanelevat. Toisin sanoen tietää millä pelikentällä pelataan!

Poikkeuksen niskarangan manipulaation turvallisuuteen tekevät riskiryhmä, johon Iltalehden jutussa mainitsema potilas kuuluu; he, joilla on aikaisempia verisuonivaurioita tai anamneesissa ja kliinisessä tutkimuksessa ilmeneviä neurologisia oireita. Kyseinen fysioterapeutti teki virhearvion ohittaessaan suuren punaisen lipun eli potilaan kertoman aikaisemman dissekaatiotapauksen.

2. Koulutus merkitsee

Kiropraktikot suorittavat keskimäärin 5 vuotta kestävän yliopistotason tutkinnon johon kuuluu vuoden kliininen harjoittelu kyseisen oppilaitoksen ylläpitämillä ja valvomilla klinikoilla. Valmistuminen vaatii lisäksi kansainvälisen kiropraktiikan lautakunnan määrittelemän teoreettisen sekä käytännön loppukokeen jonka tarkoituksena on varmistaa valmistuvan ammattilaisen turvallisuus ja asiantuntevuus.

Esimerkiksi Tanskassa kiropraktikot opiskelevat ensimmäiset kolme vuotta yhdessä lääketieteen opiskelijoiden kanssa jonka jälkeen he erikoistuvat kiropraktiikan opintoihin.

Tiesitkö, että:

– Kiropraktikon koulutus antaa meille (maan lainsäädännöstä riippuen) valtuudet ja tietotaidon oman röntgenlaboratoriomme operoimiseen?

– Useissa maissa kiropraktikot saavat määrätä sairaslomaa sekä tehdä lähetteen magneettikuvaukseen?

Osteopaatit, fysioterapeutit sekä naprapaatit suorittavat ammattikorkeakoulututkinnon jonka opetustavat sekä henkilökunta eroavat paljolti yliopistolautakunnan asettamasta tieteellisestä vaatimustasosta sekä oppimateriaalista.

3. Kaulavaltimon dissekaatio olisi todennäköisesti tapahtunut ennemmin tai myöhemmin

Hoitovirhe on tapahtunut. Lehtijutussa ei mainittu mistä 12 vuotta sitten tapahtunut dissekaatio oli johtunut. Mikäli kyseessä oli spontaani tapahtuma se olisi todennäköisesti tapahtunut jossain vaiheessa hoidosta riippumatta. Jatkuvat päänsäryt voivat hyvin mahdollisesti olla jo meneillään oleva dissekaatio jota manipulaatiohoito pahensi.

Cassidy et al. [1] tekemän Ontarion populaatiotutkimuksen mukaan niskarangan manipulaation ja VBI-tapausten (vertebrobasilar ischaemia, “aivoverenkiertohäiriö”) välinen yhteys on heikko, sillä 10 vuoden seurannan aikana tapausten määrä ei vaihdellut lääkärillä tai kiropraktikolla käyneiden potilaiden välillä.

Kyse ei ole siitä, etteikö manipulaatiohoito voisi pahentaa allaolevaa tai jo meneillään olevaa verisuonivaurioita vaan siitä, että niskarangan manipulaatiohoito AMMATTILAISEN toimesta ei kasvata verisuonivaurion riskiä terveillä ihmisillä. Tässä voisimme taas palata yllämainitsemaan koulutustasoon…

4. “Kiistelty hoitokeino”

Artikkelin mukaan manipulaatiohoito hyväksyttiin viralliseksi hoitomuodoksi vuonna 1997. Tämän jälkeen lainataan suosituksien laatimisessa mukana ollutta Työterveyslaitoksen tutkimusprofessoria Eira Viikari-Juntusta sekä mainitaan, että “Manipulaatiota ei suositella tehtäväksi, sillä sitä ei pidetä sen tehokkaampana hoitokeinon kuin esimerkiksi lääkehoitoa. Erityisesti ikäihmisiä hän [Eira Viikari-Juntunen] kehottaa pidättäytymään manipulaatiohoidosta.”

Missä ovat referenssit? Voisiko olla, että yli 15 vuotta vanhat hoitosuositukset eivät ole enää paikkaansa pitäviä?

Meni pitkään ennen kuin ymmärrettiin, että kultastandardina pidetyt (ja ah-niin-ärsyttävien skeptikoiden rakastamat) tuplasokkokokeet eivät päde samalla tavalla manuaalisiin hoitoihin tehtyihin tutkimuksiin koska hoitajaa ei voida sokeuttaa tehtävälle toimenpiteelle. Tämä johti metodologisiin muutoksiin ja näin ollen myös positiivisten tutkimustuloksien paljastumiseen. Allaolevassa videopätkässä useita tutkimuksia mm. alaselkäkivun hoitovaikutuksista.

[vimeo http://vimeo.com/80338463]

Ihan vain mielenkiinnosta – Terveyskirjaston sivuilta lainattua niskakipua koskien (käypähoito vuodelta 2009):

– “Lääkehoidon vaikuttavuudesta niskakivussa on vain vähän kontrolloituja tutkimuksia. Julkaistut tutkimukset ovat heikkolaatuisia ja niissä on ollut vähän potilaita.”

– “Tulehduskipulääkkeillä on tehoa akuutissa alaselkäkivussa 56 (katsaus 1).

• Tällä perusteella tulehduskipulääkettä voidaan käyttää myös akuutin niskakivun hoidossa.”

– “Liike- tai liikuntahoidosta akuutissa niskakivussa ei ole tehty yhtään luotettavaa vertailevaa tutkimusta, eikä näitä hoitoja suositella.”

Kuitenkin näitä hoitoja usein määrätään sekä lääkärien, että fysioterapeuttien toimesta.

Mainittakoon, että manipulaatiohoidosta on hyötyä alaselkäkipuun. Voisimmeko me pelkästään tämän seikan varjolla myös todeta, että “tällä perusteella manipulaatiohoitoa voidaan käyttää myös akuutin niskakivun hoidossa.” Kenen säännöillä pelataan?

Muun muassa Yhdysvalloissa, Kanadassa sekä Australiassa kiropraktikkoja löytyy jo julkiselta puolelta mm. sairaaloista ja terveyskeskuksista työskentelemässä yhdessä lääkäreiden kanssa erinomaisin tuloksin! Yhteistyöllä tuloksiin!

5. Manipulaatiohoito ei itsessään määritä kiropraktiikkaa.

Vaikka saammekin manipulaatiohoidossa kaikista ammattikunnista pisimmän ja syvällisimmän koulutuksen kiropraktikot asettavat erilleen aikaisemmin mainittu tietotaito. Neurologian, röntgenologian, ortopedian jne. tuntemus antavat aseita ongelmien hoitamiseen. Manipulaatiohoito on yksi työkalu muiden joukossa ongelmia ratkaistessa. Usein yhteistyö muiden ammattilaisten kanssa tuottaa pitkällä tähtäimellä parhaimmat tulokset.

Kyse ei ole siitä, konsultoitko sitä vai tätä ongelmien alkaessa/jatkuessa vaan siitä missä järjestyksessä hoitoja annetaan ja miten se koordinoidaan ammattilaisten välillä.

Mikään ei johda enemmän harhaan kuin asenne “kokeilen tätä vain kerran”, sillä tässä ohitetaan koko ongelmien syntymisen juuri – yleensä vuosia jatkunut kehon laiminlyönti joita ei “yhdellä naksautuksella” hoideta. Konsultoi ammattilaistasi ja noudata hoitosuosituksia!

5. Konsultoi kiropraktikkoasi selkäasioissa.

Olemme korkeimmin koulutettuja selkäalan ammattilaisia!

Alkuperäinen artikkeli: Iltalehti: Fysioterapeutti teki hoitovirheen – nainen sai aivoinfarktin

Lähteet:

[1] Cassidy et al. Risk of Vertebrobasilar Stroke and Chiropractic Care. Eur Spine J. 2008 April; 17(Suppl 1): 176–183.

4 Comments

1. Hyvä kirjoitus! Pieni korjaus – ymmärtääkseni Tanskan Odensen lääkiksessä kolme ensimmäistä vuotta ovat yhteisiä lääketieteen ja kiropraktiikan opiskelijoille.

• Kiitos!

Oho – kävi pieni kirjoitusvirhe. Piti siis lukea “ensimmäiset vuodet”. =)

2. Tälläistä asiatekstiä aiheesta tarvittiinkin! Hyvä teksti. Käsittkseni mukaan esim. Espanjassa ja brasiliassa osteopatia on yliopistotason tutkinto myöskin. Ehkä muuallakin. Kuulemma suomen amk osteopatian koulutusjärjestelmässä oli viimevuonna ollut puutteita terveysviranomaisten mukaan. Ainut joka läpäisi heittämällä asetetut vaatimukset oli yksityinen ortopedisen osteopatian koulutuskeskus länsipasilassa jossa on kuulemma rautasia alan osaajia opettamassa.

• Kiitos palautteesta!

Yksi ongelma on akateemisen tuki- ja liikuntaelinkoulutuksen puuttuminen Suomessa (lukuunottamatta lääketiedettä). Yliopistojen akateemisen pätevyyden vaatimus tuo luotettavuutta opetetavan materiaalin osalta. On olennaista, että henkilökunta seuraa ja osaa tulkita uutta tutkimusmateriaalia sekä opettaa näin myös tutkimuskulttuuria laitoksen oppilaille.

En tiedä tarkemmin ortopedisen osteopatian oppilaitoksen oppimateriaalista tai kurssirakenteesta joten en osaa ottaa sen enempää kantaa.